28 organisaties in Autisme Netwerk Noord denken samen na over veranderingen in psycho-educatie. Dat werd een boeiend gesprek. Het was de kennisbijeenkomst van Autisme Netwerk Noord op donderdag 19 juni 2025.
Niet alle bezoekers zeiden meteen ‘ja’ op de vraag van gespreksleider Hanneke Kappen: “Moet de psycho-educatie wel op de schop?”. Op de bijeenkomst vertelden drie sprekers wat zij ervan vonden.
Anton Becker is werkzaam bij GGZ Friesland. Hij vertelde namens de ervaringsdeskundigen uit het netwerk, over de zes adviezen voor het verbeteren van psycho-educatie (pe). Denk na over het moment van pe (en herhaling), de vorm van pe, het paradigma over autisme, maatwerk, deskundigheid van de mensen die pe geven én werk samen met ervaringsdeskundigen. Met veel humor onderstreepte Anton de noodzaak van de adviezen. Daar kunnen de organisaties zo mee aan de slag.
Joost van der Linde vertelde over de praktijk. Als gz-psycholoog bij ATN Groningen geeft hij veel psycho-educatie. Opvallend was zijn constatering dat er nog niet veel wetenschappelijk onderzoek over psycho-educatie bij autisme is. Zijn terechte vraag was dan ook: ‘Wat doe je dan “op de schop”? Heeft iemand iets aan uitleg van het begrip centrale coherentie en polyvagaal? Of kan je beter een signaleringsplan met iemand maken?’ Joost deed ook een oproep voor verdere professionalisering en kwaliteitsbewaking van het vakgebied ervaringsdeskundigheid.
Tot slot sprak Thijs van der Rol, auteur van Zelfinzicht bij autisme (NIPA). Deze module is recent verschenen. Thijs begon met de oproep: “Als je het echt anders wil doen, kijk dan ook naar het gebruik en je definitie van het begrip autisme”. Hij legde scherp een aantal cirkelredeneringen bloot. Hij gaf ook handvaten om het anders te doen. Leg de focus niet op ‘wat is het’, maar op ‘hoe werken dingen’. Dan zie je dat de onderwerpen niet autisme-specifiek zijn. En het biedt kansen om pe wat meer buiten het veld van de GGZ te brengen. Tot slot: Als je spreekt over het ‘hoe’ dan is de rol van ervaringskennis onmisbaar. Thijs doet de oproep om volledig gelijkwaardig samen te werken.
Hierna gingen zaal én sprekers met elkaar in gesprek. En hoe nu verder? Ja, toch die schep in de grond!
